فرایند مدیریت دانش در سازمان های آموزشی با تأکید بر آموزه های اسلامی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۷ اسفند ۱۳۸۷
- چکیده
-
هدف پژوهش حاضر، بررسی فرایند مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی با تاکید بر آموزههای اسلامی است. منظور از فرایند مدیریت دانش در این پژوهش مؤلفههای برداشت (کسب)، پالایش، سازماندهی، اشاعه و کاربرد دانش میباشد. منظور از آموزه های اسلامی در این پژوهش مجموعه رهنمودها و دستورالعملهای موجود در متن صریح قرآن، نهج البلاغه و سخنان ائمه (ع) است که به موضوعات مرتبط به علمآموزی از جمله فرایند مدیریت دانش - شامل برداشت (کسب)، پالایش، سازماندهی، اشاعه و کاربرد دانش- نیز پرداخته است. سازمان آموزشی دارای ابعاد و اجزای گوناگونی است، که یکی از مهمترین این اجزاء، فعالیتهای یاددهی_ یادگیری است. از آنجایی که مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی در قالب فعالیتهای یاددهی یادگیری تبلور مییابد، در این پژوهش
فعالیتهای یاددهی یادگیری (از اجزای نظام آموزشی) مورد توجه قرار گرفته است. روش انجام پژوهش حاضر از نوع توصیفی است، که در آن از ابزار تحلیل محتوا به منظور درک عمیق و توصیف دقیق محتوای مورد مطالعه به منظور پاسخگویی به سوالات پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را قرآن کریم و تفسیر نمونه و همچنین کتابهای روایی شامل تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم، نهج البلاغه، نهج الفصاحه، اصول کافی، بحارالانوار، تحف العقول، إرشاد القلوب إلی الصواب، امالی الصدوق، من لا یحضره الفقیه، نصایح، مجموعة ورام (تنبیه الخواطر) تشکیل میدهند.آیات قرآن مجید و احادیث کتابهای روایی که با مقولههای تحقیق مرتبط بود، نمونه آماری این پژوهش را تشکیل میدادند. در این پژوهش، منظور از نمونه گزیدهای از آیات قرآن مجید و احادیث و روایات مندرج در کتب مطرح شده در جامعه پژوهشی است که با توجه به هدف پژوهش انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. واحد نمونه گیری در این پژوهش آیه و حدیث می باشد. تحلیل محتوای احادیث نشان داد که احادیث مرتبط زیادی با مولفه های فرایند مدیریت دانش (کسب، پالایش، سازماندهی، اشاعه و کاربرد دانش) در متون دینی موجود می باشد و از سوی دیگر در آموزه های دینی برای فرایند مدیریت دانش مولفههای دیگری مانند پیش نیازهای کسب دانش، هدف از کسب دانش، انگیزه کسب دانش، بهترین زمان کسب دانش، لزوم و ضرورت اشاعه و کاربرد دانش و موارد دیگری لحاظ شده است که در متون مدیریتی با این رویکرد به این موارد پرداخته نشده است. لازم به ذکر است در برخی از متون مدیریتی جدید به
پاره ای از این مسائل با اهداف مادی (مشتری محوری) پرداخته شده است، در حالی که در متون اسلامی، با نگاهی الهی و انگیزههای معنوی به تمام این مسائل پرداخته شده است.کلیدواژهها: دانش، مدیریت دانش، فرایند مدیریت دانش، سازمان آموزشی، آموزه های اسلامی