تبیین دلالتهای اصول برنامه ریزی آموزشی در سیره صادقین (ع)
- رشته تحصیلی
- حقوق خانواده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۰ دی ۱۳۸۹
- چکیده
-
پژوهش حاضر با هدف بررسی دلالت های اصول برنامه ریزی آموزشی در سیره صادقین (ع) انجام گرفته است.اصول انتخاب شده توسط پژوهشگر با توجه به دیدگاه متخصصین مدیریت عبارت است از: (اصل واقع بینی، جامعیت، پژوهش، استمرار و ارزشیابی، کیفیت، مشارکت) و دو (اصل شناخت و اصل اشتغال آفرینی) که با مطالعه پژوهشگر در سیره صادقین (ع) استنباط شده.روش پژوهش تحلیلی و توصیفی است و جامعه آماری پژوهش عبارتند از: کتاب های مربوط به سیره صادقین (ع) ((به خصوص کتب مرجع از جمله: اصول کافی و بحار الانوار)) و متخصصین رشته مدیریت آموزشی و معارف اسلامی.روش نمونه گیری هدفمند یا احتمالی بود. هدف پژوهش بررسی اصول برنامه ریزی آموزشی در سیره صادقین (ع) وبررسی اشتراکات وافتراقات مولفه های اصول برنامه ریزی از دیدگاه متخصصین مدیریتی و اصول برنامه ریزی آموزشی سیره صادقین (ع) بوده است. سوالات پژوهش عبارتند از :۱- در سیره صادقین (ع) چه مبنا و اصولی برای برنامه ریزی آموزشی وجود داشته است؟ ۲- چه تفاوت هایی بین مولفه های موجود در اصول برنامه ریزی آموزشی سیره صادقین (ع) با مولفه های اصول برنامه ریزی آموزشی از دیدگاه متخصصین مدیریت وجود دارد؟
پژوهشگر در پایان به نتایج زیر دست یافته است: در سیره صادقین (ع) هر یک از اصول بر مبنای جهان بینی
هدف، ارزش، ونگرش الهی بیان می شود، وهمین مساله منشا تفاوت ها و اشتراکات دو دیدگاه است.که تفاوتها و اشتراکات هر یک از اصول به صورت جداگانه و مفصل در فصل پنجم ارائه شده است.
کلید واژه: اصل، برنامه ریزی آموزشی، سیره صادقین (ع)