عنوان پایان نامه

مولفه های پاسخگویی مدیران آموزشی با تاکید بر آموزه های دینی (با محوریت نهج البلاغه)


    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۲۲ اسفند ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    طیبه صفایی
    استاد مشاور
    معصومه شبستری

    چکیده

    پژوهش حاضر در راستای فرضیات زیر تدوین شده است:

    شناخت و استخراج مولفه های پاسخگویی مدیران آموزشی با محوریت نهج البلاغه.

    شناخت ویژگی های مدیران پاسخگو از دیدگاه اسلام.

    روش انجام تحقیق توصیفی و تحلیلی بوده است که شامل روش تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری در بخش تحلیل محتوا کل نهج البلاغه و از قرآن و کتب حدیثی معتبر در تکمیل آن استفاده شده است. نمونه آماری به روش نمونه گیری هدفمند، در بخش تحلیل محتوا شامل خطبه ها و نامه هایی بوده که جنبه مدیریتی داشته و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که توسط ۲۰ نفر از متخصصان علوم دینی مورد تایید قرار گرفت و پس از دریافت نظر تاییدی متخصصان علوم دینی در خصوص مولفه های پاسخگویی استخراج شده، پایایی نظر متخصصان در خصوص این مولفه های پاسخگویی با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۰.۹۸۵ بود. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که، مولفه های پاسخگویی مدیران در نهج البلاغه شامل: مولفه ایمان به خدا، مولفه مدیریت ورهبری، مولفه نظارت، مولفه ارتباطات، مولفه محاسبه، مولفه صداقت، مولفه اختیارومسئولیت، مولفه مشورت است.سپس از آزمون فریدمن برای توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده استفاده شد. آزمون فریدمن نشان می دهدکه بیشترین توافق درمورد مولفه های اساسی پاسخگویی مدیران در نهج البلاغه، مولفه ایمان به خدا و سپس اختیار ومسئولیت و نظارت دارای بیشترین اهمیت می باشد و بیشترین توافق در مورد زیر مولفه ها، زیر مولفه حق نظارت مردم بر حاکمان (رهبران) و سپس ذکر مدام خدا، شرح مسئولیتها و واگذاری مسئولیت بر اساس توانایی افراد، نظارت خدا بر مدیر، اعتقادات وباور قلبی به حضوردرمحضر خدا و اعتراف به بندگی نمودن دارای بیشترین اهمیت می باشد.

    کلید واژه: مدیران آموزشی، نهج البلاغه، مولفه های پاسخگویی، پاسخگویی.