مدیریت آموزشی

  1. مقدمه

لازمه پیشبرد هدف‌های هر سازمان، برخورداری از مدیران متعهد، کاردان و شایسته است که توجه به مدیریت آموزشی می‌تواند در بردارنده دو نتیجه آنی و آتی باشد. نتیجه آنی تربیت مدیران آموزشی که شرایط و صلاحیت رفتار در سازمان‌های آموزشی را کسب کرده باشند، موجب تقویت روحیه کارکنان و آمادگی آنان برای شکوفایی خلاقیت، نوآوری و تحریک به کار می‌گردد و از نتایج آتی توجه به مدیریت آموزشی، تاثیر بسزای آن در بهینه‌سازی نظام آموزشی و ارتقاء کیفیت رشته‌های تحصیلی و در نتیجه رشد جامعه و تمامی حرفه‌های موجود در آن است. دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با جذب دانشجویان در رشته مدیریت آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و همسو با رسالت و اهداف کلان آموزشی دانشگاه، قصد زمینه‌سازی تربیت مدیران متعهد و متخصص را داشته تا با ادامه تحصیل در سطوح بالاتر و ایجاد همسویی بین اهداف تعلیم و تربیت اسلامی و اصول مدیریت به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی برای نظام آموزشی جامعه اسلامی و در نتیجه رفع کمبود و حل مشکلات و معضلات تربیتی جامعه همت گمارند.

  1. ضرورت و اهمیت رشته
  • پاسخ به نیاز‌های جامعه در تربیت رهبران و مدیران آموزشی شایسته بر اساس ارزش‌های اسلامی
  • گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و بررسی مسائل واقعی نظام آموزشی
  • ارائه برنامه درسی پویا بر پایه فرهنگ اسلامی- ایرانی
  • شناخت علمی نظام تعلیم و تربیت (ساختار، اهداف و عناصر درونی و بیرونی آن)
  • بهره‌مندی از مهارت‌های ادراکی و علمی نسبت به مسائل سازمانی
  • توانایی جهت‌دهی صحیح به نظام تعلیم تربیت
  • ایجاد انگیزه در فعالان حوزه تعلیم و تربیت برای تغییر و اصلاح بهینه نظام.
  1. اهداف رشته
  • زمینه‌سازی تربیت مدیران متعهد و متخصص آشنا به علوم اسلامی و مدیریت آموزشی جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی نظام آموزشی جامعه اسلامی
  • تربیت مدیران متعهد و متخصص برای تصدی مدیریت‌های آموزشی با ایجاد همسویی بین اهداف تعلیم و تربیت اسلامی و مدیریت آموزشی
  • تربیت مدیران در سطوح ارشد، میانی و اجرایی مورد نیاز نظام آموزشی کشور
  • ایجاد قدرت تجزیه و تحلیل، قضاوت و تصمیم‌گیری درباره مسائل مراکز آموزشی کشور
  • ایجاد انگیزه و آمادگی برای ادامه تحصیل در سطوح بالاتر جهت تأمین کادر علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
  • تقویت پژوهشگری و استفاده مؤثر از شواهد پژوهشی در مواجهه با مسائل و مشکلات حرفه‌ای مدیران آموزشی.
  • اهداف شناختی:
  • فراگیری اصول، نظریه‌ها و مهارت‌های مدیریتی در زمینه مدیریت آموزشی
  • فراگیری معارف اسلامی در جهت بهره‌گیری از آن در مدیریت آموزشی
  • آشنایی با تکنیک‌های مدیریت در سازمان‌های آموزشی و سایر سازمان‌های مربوطه
  • آشنایی با چالش‌های جدید جامعه در حوزه مدیریت آموزشی و چگونگی مواجهه با آن‌ها
  • اهداف گرایشی:
  • گرایش به گسترش مفاهیم اسلامی در مدیریت آموزشی از طریق نظریه و عمل
  • گرایش به حل مسائل حوزه مدیریت آموزشی
  • ایجاد نگرش مثبت نسبت به کار در مؤسسات آموزشی
  • تقویت روحیه تحقیق در مدیریت آموزشی

  • اهداف مهارتی:
  • توانایی توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها از طریق تسهیل یادگیری سازمانی، بهبود عملکرد و مدیریت تغییر
  • تقویت مهارت‌های رهبری موثر و بهبود سبک رهبری و افزایش توانایی‌های تصمیم‌گیری برای خدمت به سازمان‌های آموزشی
  • توسعه توانایی‌ها در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی

  1. نقش و توانایی فارغ‌التحصیلان

  • دورنمای تحصیلی:
  • دانش‌آموختگان رشته مدیریت آموزشی علاوه بر تحصیل در سایر گرایش‌های رشته مدیریت در مقطع دکتری، می‌توانند در مقطع دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و یا سایر دانشگاه‌ها، در همین گرایش به ادامه تحصیل بپردازند.

  • دورنمای شغلی:
  • ایفای نقش در برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل کلیه امور و فعالیت‌های مربوط به سازمان‌های آموزشی که مستقیماً به امر آموزش و پرورش و یادگیری مرتبط است از قبیل: فعالیت‌های مربوط به برنامه‌های آموزشی، مواد و محتوای دروس، روش‌ها و وسایل آموزشی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی و….
  • عهده‌دار شدن مدیریت امور آموزشی در سطوح و سازمان‌های مختلف
  • انجام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی در سازمان‌های آموزشی
  • ترویج فرهنگ توجه نسبت به امر مهم آموزش از طریق فعالیت در دو حوزه تدریس و پژوهش
  • ایفای نقش میانجی‌گری و یاوری در حل مشکلات سازمان‌های آموزشی
  • مشاوره و راهنمایی دانشجویان
  • ایجاد زمینه رشد سازمان و امور کارکنان

  1. شرایط و ضوابط ورود به دوره

کسانی می‌توانند داوطلب ورود به دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) شوند که دارای شرایط زیر باشند:

الف- دارا بودن گواهی‌نامه معتبر کارشناسی

ب- پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سازمان سنجش و آموزش کشور

ج- پذیرش در آزمون ورودی و مصاحبه علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام

  1. طول دوره

دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته رشته «مدیریت آموزشی» حداقل شش نیم‌سال است و هر دانشجو موظف است ۳۲ واحد اصلی (با احتساب واحدهای پایان‌نامه)، ۱۴ واحد تکمیلی و حداکثر ۱۰ واحد جبرانی (به تشخیص گروه آموزشی) بگذراند.

نوع درس

تعداد واحد

جبرانی

حداکثر ۱۰

اصلی

۲۸

پایان‌نامه

۴

تکمیلی

۱۴

مجموع

۴۶ +۱۰ ‌‌‌‌‌