مدیریت آموزشی
- مقدمه
لازمه پیشبرد هدفهای هر سازمان، برخورداری از مدیران متعهد، کاردان و شایسته است که توجه به مدیریت آموزشی میتواند در بردارنده دو نتیجه آنی و آتی باشد. نتیجه آنی تربیت مدیران آموزشی که شرایط و صلاحیت رفتار در سازمانهای آموزشی را کسب کرده باشند، موجب تقویت روحیه کارکنان و آمادگی آنان برای شکوفایی خلاقیت، نوآوری و تحریک به کار میگردد و از نتایج آتی توجه به مدیریت آموزشی، تاثیر بسزای آن در بهینهسازی نظام آموزشی و ارتقاء کیفیت رشتههای تحصیلی و در نتیجه رشد جامعه و تمامی حرفههای موجود در آن است. دانشگاه امام صادق علیهالسلام با جذب دانشجویان در رشته مدیریت آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و همسو با رسالت و اهداف کلان آموزشی دانشگاه، قصد زمینهسازی تربیت مدیران متعهد و متخصص را داشته تا با ادامه تحصیل در سطوح بالاتر و ایجاد همسویی بین اهداف تعلیم و تربیت اسلامی و اصول مدیریت به سیاستگذاری و برنامهریزی راهبردی برای نظام آموزشی جامعه اسلامی و در نتیجه رفع کمبود و حل مشکلات و معضلات تربیتی جامعه همت گمارند.
- ضرورت و اهمیت رشته
- پاسخ به نیازهای جامعه در تربیت رهبران و مدیران آموزشی شایسته بر اساس ارزشهای اسلامی
- گسترش فعالیتهای تحقیقاتی و بررسی مسائل واقعی نظام آموزشی
- ارائه برنامه درسی پویا بر پایه فرهنگ اسلامی- ایرانی
- شناخت علمی نظام تعلیم و تربیت (ساختار، اهداف و عناصر درونی و بیرونی آن)
- بهرهمندی از مهارتهای ادراکی و علمی نسبت به مسائل سازمانی
- توانایی جهتدهی صحیح به نظام تعلیم تربیت
- ایجاد انگیزه در فعالان حوزه تعلیم و تربیت برای تغییر و اصلاح بهینه نظام.
- اهداف رشته
- زمینهسازی تربیت مدیران متعهد و متخصص آشنا به علوم اسلامی و مدیریت آموزشی جهت سیاستگذاری و برنامهریزی راهبردی نظام آموزشی جامعه اسلامی
- تربیت مدیران متعهد و متخصص برای تصدی مدیریتهای آموزشی با ایجاد همسویی بین اهداف تعلیم و تربیت اسلامی و مدیریت آموزشی
- تربیت مدیران در سطوح ارشد، میانی و اجرایی مورد نیاز نظام آموزشی کشور
- ایجاد قدرت تجزیه و تحلیل، قضاوت و تصمیمگیری درباره مسائل مراکز آموزشی کشور
- ایجاد انگیزه و آمادگی برای ادامه تحصیل در سطوح بالاتر جهت تأمین کادر علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
- تقویت پژوهشگری و استفاده مؤثر از شواهد پژوهشی در مواجهه با مسائل و مشکلات حرفهای مدیران آموزشی.
- اهداف شناختی:
- فراگیری اصول، نظریهها و مهارتهای مدیریتی در زمینه مدیریت آموزشی
- فراگیری معارف اسلامی در جهت بهرهگیری از آن در مدیریت آموزشی
- آشنایی با تکنیکهای مدیریت در سازمانهای آموزشی و سایر سازمانهای مربوطه
- آشنایی با چالشهای جدید جامعه در حوزه مدیریت آموزشی و چگونگی مواجهه با آنها
- اهداف گرایشی:
- گرایش به گسترش مفاهیم اسلامی در مدیریت آموزشی از طریق نظریه و عمل
- گرایش به حل مسائل حوزه مدیریت آموزشی
- ایجاد نگرش مثبت نسبت به کار در مؤسسات آموزشی
- تقویت روحیه تحقیق در مدیریت آموزشی
- اهداف مهارتی:
- توانایی توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش، دانشگاهها و سایر سازمانها از طریق تسهیل یادگیری سازمانی، بهبود عملکرد و مدیریت تغییر
- تقویت مهارتهای رهبری موثر و بهبود سبک رهبری و افزایش تواناییهای تصمیمگیری برای خدمت به سازمانهای آموزشی
- توسعه تواناییها در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی
- نقش و توانایی فارغالتحصیلان
- دورنمای تحصیلی:
- دانشآموختگان رشته مدیریت آموزشی علاوه بر تحصیل در سایر گرایشهای رشته مدیریت در مقطع دکتری، میتوانند در مقطع دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق علیهالسلام و یا سایر دانشگاهها، در همین گرایش به ادامه تحصیل بپردازند.
- دورنمای شغلی:
- ایفای نقش در برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل کلیه امور و فعالیتهای مربوط به سازمانهای آموزشی که مستقیماً به امر آموزش و پرورش و یادگیری مرتبط است از قبیل: فعالیتهای مربوط به برنامههای آموزشی، مواد و محتوای دروس، روشها و وسایل آموزشی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی و….
- عهدهدار شدن مدیریت امور آموزشی در سطوح و سازمانهای مختلف
- انجام برنامهریزی آموزشی و درسی در سازمانهای آموزشی
- ترویج فرهنگ توجه نسبت به امر مهم آموزش از طریق فعالیت در دو حوزه تدریس و پژوهش
- ایفای نقش میانجیگری و یاوری در حل مشکلات سازمانهای آموزشی
- مشاوره و راهنمایی دانشجویان
- ایجاد زمینه رشد سازمان و امور کارکنان
- شرایط و ضوابط ورود به دوره
کسانی میتوانند داوطلب ورود به دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته) شوند که دارای شرایط زیر باشند:
الف- دارا بودن گواهینامه معتبر کارشناسی
ب- پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سازمان سنجش و آموزش کشور
ج- پذیرش در آزمون ورودی و مصاحبه علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
- طول دوره
دوره کارشناسیارشد ناپیوسته رشته «مدیریت آموزشی» حداقل شش نیمسال است و هر دانشجو موظف است ۳۲ واحد اصلی (با احتساب واحدهای پایاننامه)، ۱۴ واحد تکمیلی و حداکثر ۱۰ واحد جبرانی (به تشخیص گروه آموزشی) بگذراند.
نوع درس |
تعداد واحد |
جبرانی |
حداکثر ۱۰ |
اصلی |
۲۸ |
پایاننامه |
۴ |
تکمیلی |
۱۴ |
مجموع |
۴۶ +۱۰ |