شناسایی مولفههای تربیت زیبایی شناختی در برنامه های درسی بر مبنای آموزه های اسلامی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سیده الهام آقایی
- استاد راهنما
- انسیه زاهدی, جمیله علم الهدی
- چکیده
-
یکی از دلالتهای نظریه تربیتی اسلام، چرخش از شناخت علمی به شناخت هنری و زیبایی شناسانه است لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های تربیت زیبایی شناختی در برنامههای درسی بر مبنای آموزههای اسلامی صورت پذیرفتهاست و هدف فرعی آن نیز مقایسه مؤلفههای تربیت زیباییشناختی شناسایی شده در برنامههای درسی بر مبنای آموزههای اسلامی و دیدگاه رایج میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و جامعه ی آماری شامل آیات قرآن کریم و کتب و مقالات و اسناد مرتبط با مباحث تربیتی، زیبایی شناسی و نیز کتب معتبر روایی، برنامه ریزی و متخصصان در هر دو حوزه علوم تربیتی و معارف اسلامی است؛ نمونه گیری این پژوهش در بخش منابع مکتوب و در بین متخصصان از نوع نمونه گیری هدفمند میباشد. اعتباربخشی یافتهها که توسط ۱۵ نفر از متخصصان مربوطه انجام شد حاکی از میزان توافق بالای آنها با یافته های این تحقیق میباشد چرا که پایایی کل پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، ۹۱/۰ محاسبه شد که مقدار قابل توجهی است.