مولفه های رهبر بصیر آموزشی با تاکید بر آموزه های دینی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۰۴ اردیبهشت ۱۳۸۹
- چکیده
-
پژوهش حاضر جهت رسیدن به اهداف ذیل انجام شده است:
.۱- شناسایی مولفههای رهبریبصیر از دیدگاه نظریه پردازان غربی ۲- شناسایی مقولات و زیرمقولات مولفه ویژگیها، مهارتها و رفتارهای رهبر بصیرآموزشی ازدیدگاه غربی ۳ -شناسایی مقولات و زیر مقولات مولفه ویژگیها، مهارتها و رفتارهای رهبر بصیرآموزشی از دیدگاه آموزه های دینی
روش انجام پژوهش حاضر از نوع تحلیلی، توصیفی است که در آن از ابزار تحلیل محتوا به منظور درک عمیق و توصیف دقیق محتوای مورد مطالعه به منظور پاسخگوئی به سوالات پژوهش استفاده شده است.جامعه آماری این پژوهش در بخش تحلیل محتوا را قرآن کریم وتفسیر نمونه والمیزان وکلام امیرالمومنین شامل کتابهای غررالحکم ودررالکلم ونهج البلاغه تشکیل می دهند، و در بخش کمی شامل متخصصین علوم دینی و علم مدیریت بوده است.
در پژوهش حاضر از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است که در بخش تحلیل محتوا شامل آیات قرآن مجید وکلام امیرالمونین که با مقولات وزیر مقولات تحقیق ارتباط ذاشته ودر بخش کمی شامل ۲۴ نفر از متخصصین علوم دینی وعلم مدیریت بوده است.
در بخش کمی از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که پرسشنامه اول در زمینه مولفه های اصلی رهبری بصیر ومقولات وزیر مقولات مولفه ویژگی ها، مهارت ها ورفتار رهبر بصیر از دیدگاه نظریه پردازان غربی که پس از استخراج مولفه ها ومقولات وزیر مقولات نظر تائیدی متخصصین دریافت شد که پایایی نظر متخصصین در این خصوص با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۸۸. بود.همچنین پس از استخراج مقولات وزیر مقولات مولفه ویژگی ها ومهارت ها ورفتار رهبر بصیر از دیدگاه آموزه های دینی نظر تائیدی متخصصین در مورد مقولات وزیر مقولات دریافت شد که پایایی نظر متخصصین در این خصوص با استفاده از روش آلفای ک رونباخ ۹۱. بود، سپس از آزمون فریدمن برای توصیف و تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده استفاده شد. پس از استخراج مولفه های نمونه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند.
تحلیل محتوای آموزه های دینی نشان داد که به دلیل تفاوت نگاه دو مکتب اسلام وغرب به اهداف، ارزش ها وانسان بنابراین بصیرت وعوامل ایجاد ورشد آن اسلام وغرب متفاوت می باشدو ویژگی ها و مهارت ها ورفتارهای رهبری بصیر در این دو مکتب ببه دلیل اصول وارزش های زیربنایی اش متفاوت می باشد.
کلید واژه ها: رهبری، بصیرت، رهبری بصیر، مولفه، سازمان های آموزشی، آموزه های دینی