عدالت سازمانی در محیط های آموزشی با تأکید بر آموزه های اسلامی
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۰۹ آبان ۱۳۸۹
- چکیده
-
پژوهش حاضر با هدف تبیین عدالت سازمانی در محیطهای آموزشی با تأکید بر آموزههای اسلامی صورت پذیرفته است. سؤالات این پژوهش عبارتند از: ۱. مفهوم عدالت سازمانی در اسلام و غرب چه شباهتها و تفاوتهایی با یکدیگر دارد؟ ۲. عدالت سازمانی براساس آموزههای اسلامی در مدیریت آموزشی چه جایگاهی دارد؟ ۳. چه راهکارهایی برای تحقق عدالت سازمانی در محیطهای آموزشی بر اساس آموزههای اسلامی وجود دارد؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و جامعهی آماری شامل آیات قرآن کریم، کلام امام علی و کلام صادقین (ع) است؛ که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند آیات و روایتی که دربردارندهی مفهوم عدالت سازمانیاند، به عنوان نمونه آماری به منظور یافتن پاسخ سؤالات پژوهش انتخاب شدند. در بخش تعیین پایایی نتایج پژوهش، به منظور تأیید تناسب مؤلفهها با اهداف پژوهش، بر اساس مؤلفههای تعیین شده توسط پژوهشگر، پرسشنامهای تدوین شد و پس از تأیید اساتید راهنما و مشاور و انجام اصلاحات لازم، در اختیار بیست نفر از متخصصین معارف اسلامی و مدیریت آموزشی که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شده بودند، قرار گرفت؛ و با استفاده از نرمافزار spss آلفای کرونباخ ۰/۸۶۴۹ محاسبه گردید. یافتهها و نتایج این پژوهش عبارتند از: ۱. عدالت سازمانی در آموزه های اسلامی، قلب مدیریت آموزشی محسوب می شود. ۲. میان عدالت سازمانی در محیطهای آموزشی از منظر آموزههای اسلامی و غرب شباهتها و تفاوتهایی وجو دارد از جمله: عدالت توزیعی، رویهای و تعاملی مؤلفههای اصلی عدالت سازمانی در هر دو دیدگاه را تشکیل میدهند؛ عدالت سازمانی در آموزههای اسلامی مفهومی مطلق است و در غرب مفهومی نسبی میباشد و…۳. برخی از راهکارهای آموزههای اسلامی جهت تحقق عدالت در محیطهای آموزشی عبارت است از: شایستهسالاری، رعایت مساوات، رعایت حقوق متقابل مدیر و کارکنان، ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد و نظام انضباطی و...
واژگان کلیدی: عدالت سازمانی، عدالت توزیعی، عدالت تعاملی، عدالت رویهای، محیطهای آموزشی، آموزههای اسلامی.