اخلاقتدریس در مدیریت کلاس درس با توجه به دو رویکرد اسلامی و رویکرد فضیلت
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۹
- چکیده
-
هدف از این پژوهش تبیین رویکرد فضیلتگرا و رویکرد اسلامی در اخلاق تدریس و دلالتهای آنها بر مدیریت کلاس درس میباشد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شده و درصدد پاسخگویی به این سوالات است: مبانی و اصول حاکم بر دیدگاه شهید ثانی در خصوص اخلاق تدریس چیست؟ مبانی و اصول حاکم بر دیدگاه دیوید کار در خصوص اخلاق تدریس چیست؟ چه شباهتها و تفاوتهایی میان دیدگاه دیوید کار و شهید ثانی در خصوص اخلاق تدریس وجود دارد؟ دلالتهای نظریه دیوید کار برای مدیریت کلاس چیست؟ دلالتهای نظریه شهید ثانی برای مدیریت کلاس چیست؟ جامعه این پژوهش کتاب «منیة المرید فی ادب المفید و المستفید» شهید ثانی رحمه الله علیه و کتاب «حرفهگرایی و اخلاق در تدریس» دیوید کار میباشد. نمونه بهصورت هدفمند انتخاب شده و شامل گزارههای مرتبط با موضوع این کتب میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات، مشاهده آزاد یعنی مطالعه مکرر متون مورد نظر بوده است. یافتههای پژوهش با توجه به ابعاد تعریف ولفگانگ و گلیکمن از مدیریت کلاس استخراج شده، در سه بعد مدیریت آموزش، مدیریت افراد و مدیریت رفتار ساماندهی شدهاند. برای اعتبارسنجی این یافتهها، پرسشنامهای تنظیم گردیده و به خبرگان تعلیم و تربیت ارائه شده است. در تحلیل این پرسشنامه از آزمون T استفاده شده و برای بالا رفتن دقت تحلیل، ملاک پایهای ارزش ۳.۶ و میزان خطا ۰.۰۵ در نظر گرفته شده است. بر این اساس ۵ گزاره از ۵۹ گزاره تایید نشدند.
کلید واژهها: اخلاق، تدریس، اخلاق تدریس، مدیریت کلاس، شهید ثانی، دیوید کار، رویکرد فضیلت، رویکرد اسلامی