عنوان پایان‌نامه

مدارس تمدن ساز: بررسی وضع موجود بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری



    دانشجو در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدارس تمدن ساز: بررسی وضع موجود بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    مریم برادران حقیر
    استاد مشاور
    طاهره محسنی
    رشته تحصیلی
    مدیریت آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

    چکیده

    هدف این پژوهش، تبیین مفهوم مدرسه‌ی تمدن‌ساز بر اساس دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و بررسی وضع موجود مدارس تمدن‌ساز بود. ابتدا بیانات، سخنرانی‌ها، نامه‌ها و بیانیه‌های امامین انقلاب، برای استخراج الگوی مدرسه تمدن‌ساز مورد تحلیل قرار گرفت و سپس وضع موجود مدارسی که شعار تمدن‌سازی داشته، بررسی شد. این پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوا، انجام شد. بیانات مرتبط مقام معظم رهبری و امام خمینی ره به روش کدگذاری باردن و ابزار گردآوری کتابخانه‌ای، مورد تحلیل قرارگرفته و با روش مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته با کادر مدارس تمدن‌ساز مصاحبه شد. یافته‌ها در دو بخش ارائه گردید؛ نخست با نگاه سیستمی، نقطه آغازین، استقرار، اعتلا، خروجی و ترمیم در مدرسه‌تمدن‌ساز بیان شد که شامل ساحت‌های تربیتی در مدارس تمدن‌ساز، شایستگی‌های معلم و دانش‌آموز، فرهنگ سازمانی، راهبردها و روش‌ها، شاخصه‌ها، الزامات و مولفه‌های مدرسه تمدن‌ساز بود.در بخش دوم نیز در قالب مدل سوآت، وضع موجود مدارس از لحاظ پرداختن به ساحت‌های تربیتی، شایستگی‌های معلمان و دانش‌آموزان، فرهنگ سازمانی، راهبردها و روش‌ها،شاخصه‌ها، الزامات و مولفه‌ها بیان شد. در نتیجه‌ی این پژوهش، مدرسه‌ی تمدن‌ساز مدرسه‌ای نوگرا، هویت‌یاب، پویا و تعاملی، دارای گفتمان‌تمدنی و مبتنی بر تحول عمیق است.  همچنین، مدارس تمدن‌ساز موجود،در خصوص پرداختن به ساحت‌های تربیتی  و داشتن راهبرد‌ها و فرهنگ‌سازمانی و توجه به شایستگی‌های معلمان و دانش‌آموزان دارای نقاط قوت زیادی از جمله تقویت مبانی اعتقادی و اخلاقی، هدایت تحصیلی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، استعداد‌یابی شغلی، توانمندسازی، استفاده از قالب‌های تربیتی، یادگیرنده بودن، توسعه مدارس بوده، اما در عین حال نقاط قابل بهبود فراوانی نیز مانند شیوه های نادرست تربیتی، توجه ناکافی به پژوهش و فکرپروری، توجه ناکافی به ورزش، نداشتن برنامه عملیاتی دارد و لازم است تهدید‌ها را کنارزده و از فرصت‌هایی که دراختیار دارند استفاده نمایند.آنچه از یافته‌ها احصا شد، وجود فاصله میان وضع موجود و وضع مطلوب مدارس تمدن‌ساز بوده است. ترمیم و بازخورد در مدارس تمدن‌ساز دچار ضعف بوده و کلان نگری، جامع‌نگری و غایت‌گرایی در این مدارس، به طور ناقص و معیوب به چشم‌ می‌خورد. اهداف،رسالت و چشم‌انداز مداس تمدن‌ساز با راهبرد‌های آن تطبیق ندارد و گویی این مدارس با شعارزدگی در اهداف و ضعف در عملیات مواجه است. دست‌آورد این پژوهش، ارائه الگوی مدرسه تمدن‌ساز با رویکردی کلان و جامع و نگاهی سیستمی و استراتژیک است که نسبت به پیشینه‌های پژوهشی سایر پژوهشگران تمدنی، از حیث پرداختن به مسئله آموزش و تمدن و ارائه مدل‌های مفهومی ساحات تربیت تمدنی و الگوی مدرسه‌ی تمدن‌ساز نوآور بوده، هرچند از نتایج سایر پژوهش‌‌‌ها به ویژه در بخش مولفه ها و الزامات تمدن، بهره گرفته است.

    تمدن نوین اسلامی، مدرسه‌ تمدن‌ساز، وضع مطلوب، وضع موجود.