عنوان پایان‌نامه

حق درمان زوجه در نظام حقوقی ایران با رویکرد تطبیقی بر مذاهب اهل سنت



    دانشجو در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حق درمان زوجه در نظام حقوقی ایران با رویکرد تطبیقی بر مذاهب اهل سنت" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    مریم محقق داماد
    استاد مشاور
    کوثر مومن زاده
    رشته تحصیلی
    حقوق خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

    چکیده

    حق بر درمان و سلامتی را می­توان یکی از حقوق بنیادین بشر تلقی کرد که زوج و زوجه در برخورداری از این حق تفاوتی ندارند؛ علاوه بر آن در اسلام حفظ سلامتی و حیات به عنوان یکی از واجبات مطرح شده و فقهای امامیه و اهل سنت هم به این موضوع پرداخته و بر آن تاکید کرده­اند؛ از طرفی  به واسطه ازدواج هر یک از زوجین در مقابل هم دارای حقوق و تکالیفی هستندکه یکی از این تکالیف، تمکین زوجه است، لذا در موضوع درمان زوجه، لزوم یا عدم لزوم اذن زوج برای درمان بیماری­ها و تزاحم با حقوق وی به عنوان یکی از سوالات و چالش­ها مطرح می­شود؛ از طرفی مذهب تعدادی از مردم کشور اهل سنت است و به همین واسطه میان پیروان مذهب امامیه و اهل سنت ازدواج­های متعددی صورت گرفته است؛ لذا بررسی دیدگاه فقهای اهل سنت در موضوعات پیرامون حق درمان زوجه و تطبیق آن با آراء فقهای امامیه و رفع بسیاری از ابهامات در این زمینه یکی از نیاز­ها و اولویت­های مهم پژوهشی­ محسوب می­شود. پژوهش حاضر به روش اسنادی-کتابخانه­ای و نوع تحقیق نظری- کاربردی با استفاده از کتب و منابع فقهی و حقوقی، پس از بررسی حق درمان زوجه در آراء فقهای امامیه و اهل سنت به تبیین مبانی حق درمان که شامل قاعده حفظ نفس، لاضرر، لاحرج و مالکیت و سلطنت بر بدن و لزوم حفظ حیات می­شود، مبادرت ورزید و بررسی ها در آراء و نظرات فقهای امامیه و اهل سنت نشان می­دهد که در نظام حقوقی ایران گستره ریاست شوهر امور مربوط به خانواده و مصالح آن است و به نظر می­­رسد اکثر فقهای اهل سنت هم قلمرو قیمومت مرد بر همسر را در خانه و در جهت اصلاح و مدیریت خانواده می­دانند و اینکه زوجه به طور کلی برای تمام امور نیاز به اذن زوج داشته باشد پشتوانه فقهی ندارد. در تزاحم حفظ نفس و درمان زوجه با مسئولیت­ها و تکلیف تمکین او از زوج، اهم حفظ نفس و دفع ضرر است. در موضوع پیوند عضو هم به عنوان یکی دیگر از شاخه­های حق درمان، به طور کلی در میان فقهای اهل سنت، برداشت و پیوند عضو از فرد زنده یا مرده، به جهت حفظ احترام وکرامت انسان غالباً جایز نیست، اما در سال­های اخیر درمیان برخی از فقهای معاصر نظرات متفاوتی وجود دارد و عده­ای از آنان در مواردی پیوند عضو را جایز دانسته­اند.از نظر اکثر فقهای امامیه هم در شرایطی که برداشت عضو از زوجه­ی فوت شده صورت می­گیرد، در موارد ضرورت نیازی به اجازه اولیاء میت نیست و دلیل یا سندی که به طور مطلق برای اولیای میت ولایت و حق تصرف ثابت کند وجود ندارد و حتی در صورت اجازه، زوج ولی زوجه­ی فوت شده محسوب نمی­شود، اما در شرایطی که برداشت عضو از زوجه­ی زنده انجام می­گیرد چون این امر در هر صورت ممکن است با مصالح خانواده در تضاد باشد؛ مستلزم رضایت و موافقت شوهر است. در موضوع استفاده از روش­های درمان ناباروری هم به عنوان قسم دیگری از درمان، بررسی­ها نشان می­دهد که در این زمینه دو نظر وجود دارد، برخی قائل بر این هستند که زوجه می­تواند با روش­های کمک باروری بدون رضایت زوج اقدام به بارداری کند و در مقابل برخی موافق این امر نیستند.

    حق درمان زوجه، اذن شوهر، ریاست زوج، پیوند عضوزوجه، تمکین از زوج، اهدای عضوزوجه، اقدامات درمانی، حق باروری، قاعده حفظ نفس