مولفههای تربیت اعتقادی دانشآموزان در مدارسالمهدی (عج) لبنان: استلزامات و راهبردهای رهبران آموزشی
- استاد راهنما
- نیکو دیالمه, زهره موسی زاده
- دانشجو
- محدثه حیدر پور
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
- چکیده
-
هدف از انجام این پژوهش، استخراج و تبیین مولفههای تربیت اعتقادی دانش آموزان و راهبردها و استلزامات به کارگرفته شده توسط رهبران آموزشی مدارس المهدی (عج) لبنان بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی طی دو مرحله انجام شد. جامعه پژوهش در مرحله اول، اسناد بالا دستی موسسه شامل «آئیننامه مدارس المهدی(عج)» و «نیازمندی به ارشاد دینی در مدارس ما» و «سند ویژگیهای مربیان» و «سند پاسخ به سوالات اعتقادی دانشآموزان» و «سند ساحات و اهداف تربیتی منظور در مهدکوکها» بود. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این مرحله، روش تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی-استقرایی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بود. در مرحلهی دوم به منظور استخراج استلزامات و راهبردهای مورد استفاده رهبران آموزشی در این مدارس به منظور تربیت اعتقادی دانش آموزان، از روش تحلیل شبکه مضامین با بکارگیری ابزار مصاحبهی نیمهساختاریافته استفاده شد. نمونه پژوهش شامل 12 نفر از مدیران سطح نهادی موسسه، معاونین، مربیان و مرشدین دینی مدارس المهدی(عج) لبنان در همهی مقاطع تحصیلی مدارس دخترانه و پسرانه، با بکارگیری روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی بوده که تا رسیدن به سطح اشباع نظری ادامه یافت. یافتههای پژوهش در مرحله اول شامل 340 کد پایه بود که در فرایند کدگذاری، کدهای مذکور ذیل 32 زیرمقوله و 10 مقوله با سطح انتزاع بالاتر طبقه بندی گردید. در مرحله دوم، یافته های پژوهش پس از کدگذاری متن مصاحبه های انجام شده بیانگر169 مضمون پایه،30 مضمون سازماندهنده و 6 مضمون فراگیر شامل ( بایستههای عملکردی رهبران آموزشی، پایش و ارزیابی مستمر تربیت اعتقادی، نهادینهسازی تربیت مبتنی بر اعتقادات صحیح، رویکردهای تلفیقی، استفاده از ظرفیت عوامل سهیم و موثر در امر تربیت و متناسب سازی فرآیند تربیت اعتقادی با سنین رشدی) بود. نتایج پژوهش حاضر ناظر بر ضرورت اهتمام سیاستگذاران حوزه آموزش و پرورش به تحقق مولفههای تربیت اعتقادی در امر تربیت دانش آموزان و استفاده از راهبردها و استلزامات بکار گرفته شده توسط رهبران آموزشی مدارس المهدی (عج) لبنان بود.
-
تربیت اعتقادی، رهبرانآموزشی، ارشاد دینی، استلزامات، راهبردها، مدارس المهدی(عج) لبنان
